Sorgligt...

Jag har nu bott i Kina i 2 år...
Beijing är ju en storstad med runt 17 miljoner människor.

Jag har på något sätt aldrig känt mig otrygg och så här, utan jag har aldrig haft problem med att gå mörka gator själv om natten, något som jag inte tycker är lika roligt i Askersund.

Visst har man hört vissa skräckhistorier, som tjejen som blev kidnappad, både det enda och det andra och stillslut styckad och alla organ stulna, samt andra liknande historier.

Under två år så har en kompis blivit rånad av en taxichafför, personen i fråga hade druckit på tok för mycket och kunde troligen knappt hålla sig vaken om jag känner honom rätt.

En kompis väska blev stulen på Lush, vilket är helt knas, för vi satt så många vid det bordet, att någon vågade?
Sen har en annans kompis jacka blivit stulen. Samt ett gäng telefoner osv. Men det är sådant som händer.

Igårkväll skulle en kompis gå hem ifrån Pyro på natten, och hon blev överfallen på vägen hem, av en kines.
Jag har inte hört hela historien än, för jag sov när hon ringde, och har bara smsat nu under dagen, men vi ska ses senare och simma.
Men hon sa att hon lyckades skrämma bort honom, och han tänkte råna henne (kanske mer?).

Det känns så otroligt tråkigt när sådanna här saker händer. För det får en att tänka igenom ens egen situation.

Mamma sluta näs nu.

Men som igår... Jag hade min handväska med dator i + pengar och mobil. Gick och vinglade lite för mig själv hem eftersom jag var på frusen och trött, sen gick jag den mörka bakgatan istället för vägen, eftersom jag helt enkelt tycker bättre om den. Men ja...

Som sagt, jag har aldrig känt mig utsatt i Kina, och jag har ringt och väckt mina föräldrar många gånger i Sverige när jag gått hem själv på natten för att det känns otryggt.

Okej, det har hänt 1 gång i Kina med, men det var för att han tydligen bodde i samma hus som jag, men 3 våningar upp, då ringde jag och väckte Jannicke, men usch vad rädd jag var då. Och grejjen är att man får gå 5-10 min från vägen till min lägenhet, och det är ett riktigt stort område, därför kändes det obehagligt när man hade någon efter sig kl 4 på morgonen.


Iallafall, tråkigt det som hänt, men skönt att hon mår bra iallafall.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0