Beijing = Spökstad

Jag satt i taxin och tittade ut genom fönstret. Plötsligt ser jag byggnaden.

1 helt år har gått, och samtidigt som byggnaden ser förjävlig ut, så ger den mig så mycket minnen.
Det blir som blixtbilder framför ögonen när jag tänker tillbaka...

Åter igen så blir Beijing, en stad på 17 miljon människor, folktomt.
Är det möjligt?

På lördag firas det kinesiska nyåret och vi går in i Tigerns år.
Det här är en utav de få tillfällen då hela familjer samlas och äter middag ihop, har trevligt och ja, bara är med varandra. Men det betyder också att på en befolkning av 1,3 miljarder människor så är det någonstans runt 500 miljoner människor som ska förflytta sig under 2 veckors tid.

Studenter åker hem, resturanger, affärer, ja, det mesta stänger under den här tiden. Beijing blir till en spökstad.
Till och med trafiken var gles idag. Inga bilköer.
Det finns sittplattser i tunnelbanan, som vanligvis är sådan trängsel att man står på närmaste människa.

Ljudet ekar runt om i Beijing ifrån fyverkerierna som smälls dygnet runt, och på lördag kommer det bli ett stort jippo.

Det för mig genast tillbaka till byggnaden...

För ett år sedan var det några som sköt fyverkerier i Chaoyuan district, nära CNN byggnaden, och en raket åkte in i det nybyggda hotellet.
Det blev ett stort Intermezzo och hela byggnaden brann snart.
Idag är det bara en skamm att se det urbrända höghuset brevid det nya "coola" TV huset.

Hmm... Jag sitter och stirrar ut genom fönstret på 17 våningen och kan knappt tänka mig att om bara något dygn så förvandlas hela himlen till ett eldhav av fyrverkerier.

Det är galet. De älskar att smälla här.






Byggnaden är som sagt inte så vacker längre...
Hotellet hade inte hunnit öppna ännu.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0