Sorg och en tankeställare...

Under den senaste tiden har det nu gått bort 2 personer på tok för tidigt.
Den ena som ni alla vet, är Uffe Larsson 53 år gammal.

Jag själv (som de flesta i min ålder) minns honom i Söndagsöppet. 

Den andra är Bo Trygg, som har varit våran komunstyreordförande i många år, dog endast 58 år gammal.
Han gick i Pension för inte så länge sen.


Jag brukar inte gilla att diskutera politik, dels för att folk har så olika åsikter och dels för att jag Är väldigt okunnig i ämnet, dels för att intresset aldrig har funnits där och dels för att ja... Inte lyssnat så noga.

Men. Jag tycker det är fel att det finns politiker som vill att vi ska jobba tills vi är 70-75 år. Det är inte rätt.
1. Vi unga kommer aldrig få möjligheten till bra jobb, eller till jobb överhuvudtaget.
2. Vi börjar skolan när vi är 6 år. Och sen jobba till 70. Dvs att vi ska ligga andra till lags i 64 år, när ska man få känna att man lever?
3. Det är bara de som jobbar på kontor osv som kommer orka. Vem vill jobba i vården och ta hand om sina vänner när man är 70 år?

Det är FEL!! Fel fel fel!

Personligen tycker jag att folk ska få gå hem när de är 60. Då ska man ha rätt till full pension. Vill man dock jobba i några år till för att man har tråkigt, ja, då ska man gå ner på halvtid, (men fortfarande ha rätt för samma pension som att man jobbar heltid) Men detta just för att låta nya människor komma in. Och! Varför inte låta dem vara mentor för den som ska ta över dennes jobb?

Visst, idag ska man ha toppbetyg, gått på bra universitet och läst ditt och datt. Men Nej. Ibland funkar det inte så, ibland är det dehär människorna som var så skoltrötta, eller inte klarade av skolan som är perfekt för jobbet. (Nu talar jag absolut inte om läkare odyl... Även om vissa läkare inte borde få vara där de är)



Jag blir bara så ledsen. För jag vill inte jobba tills jag dör. Jag vill få njuta av mitt liv, kunna ligga ner i en hamock och tänka att ojoj, varför gjorde jag sådär? Och tänk vad bra det där blev osv.

Det är INTE OK att jobba och slita för att aldrig få njuta av det.

Säger inte det här oss att pengar inte är allt.


http://na.se/nyheter/askersund/1.578393 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0