Söndag kväll och plugg..

Ja.. Nu är det såhär för er som undrar hur det egentligen går med min kinesiska..

1) Kineserna säger att jag har ett väldigt bra uttal och att de förstår vad jag säger. (men jag vet ju inte om de bara är snälla eller inte, åh andra sidan så sa de inte det till killarna som var med och också pratade.. Possitivt? Ja:)
2) Jag förstår bättre än jag tror.
3) Jag kan mer än jag tror.
4) Jag kan hålla konversationer med kineserna i allafall i 15-20 min utan att få slut på samtalsämnen..

5) Mitt problem är nu att jag inte kan tillräckligt med ord. Så det jag behöver göra?? Förutom grammatik och sådant tråkigt, det är att få igång mitt ordföråd.. Så det ökar dramatiskt, men det går inte så bra med skolboken. Visst det som står där i har vi väll användning för, typ aldrig. Men jag behöver lära mig andra saker.


Igår träffade vi en trevlig kines (tyckte jag och Maria då iallafall) Idag var han inte lika rolig efter att han har ringt ett antal gånger OCH sms:at och frågat varför jag inte svarar.. Suck. Jag orkar inte? Jag skulle kunna förklara varför, men då skulle ni bara tro en massa saker, så jag gör inte det.

Fredagen var en väldigt trevlig dag/kväll/natt..

Jag, Maria och Loui åkte in till stan och till sömmerskan för att jag skulle ha en jacka som slutade i en röd kappa (hoppas verkligen SÅ att den blir fin) Och sen våra maskeradkläder.. Det är faktist bara saker jag behöver.. För jag behöver en vit skjorta.. Behöver behöver = Jag har ingen. Den svarta kjolen kan vi ju diskutera, men ändå.

Iallafall.. På kvällen så satt vi hemma hos dem och lekte lekar.. som innebär att man dricker lite alkohol. Sen kom Micke förbi och drog med sig sina vänner.
Oh vilken söt pojke måste jag bara nämna. Han var född i England och hade engelsk dialekt, men var typ inte uppvuxen där. Hade levt i Korea osvosv.
När klockan blev 2 så fick jag tråkigt och bestämde att vi skulle gå. Så då gick vi till La bamba (Maria och Loui stannade hemma). Där träffade jag på en kompis:s kompis (kines) Så där satt vi och pratade med en massa kineser till kl 5 på morgonen.. Då pojkarna bestämde att nej nu går vi och äter.. Så vi gick och åt mat på Lush.. (Nej mamma inte Lunch ^^ )

Slutade iallafall med att jag kom hem halv 7 på morgen och var otroligt trött..
Men vad gjorde det, för jag vaknade på morgonen och började städa mitt rum, som av någon anledning ändå inte blev helt färdigstädat?? Nu har jag iallafall hängt upp alla kläder på klädhängare eftersom jag inte har några lådor.. Så alla t-shirts och allt hänger fint. Måste dock köpa en omgång klädhängare till. :)



Nu så måste jag återvända till mitt pluggande (som jag tyvärr inte har börjat med än)

Att höra att jag faktist kan prata, och att de faktist förstår mig triggade lite.. Det var något sådantdär som behövdes :)

Hejhej!


Kommentarer
Postat av: Anonym

nä hea! nu får du ta och uppdatera lite!!

hur ska jag annars få reda på vad som händer i Kina??

2008-10-27 @ 18:24:53
URL: http://robbejn.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0