Ett litet meddelande ifrån landet i Öst.

Ja! Nu har jag äntligen orkat satt mig ner för att faktist uppdatera min blogg efter att många påpekat att jag inte gjort det sen jag kom hit.

Livet vandrar på här i Kina, dagarna går både fort och långsamt och man har ingen riktig koll på tiden.
Idag är jag hemma och är sjuk, och av någon gullig anledning så blev vi alla sympatisjuka så ehh ja.. kollektivt sjuka :) Så nu sitter vi här vid frukostbordet och äter frukost kl 14.00 :) Men jaja.

Vad jag är för sjuk? Otroligt ont i huvudet och magen och så kräktes jag en gång.. Så jag valde att skippa skolan och skickade ett sms till min lärare på kinesiska som hon tydligen förstodd för jag fick tillbaka ett sms med läxor :D

Annars då?

Jaa.. Lägenheten är vacker, eftersom jag har en fin lägenhet så mår jag bra.. Ursäkta mitt språk just nu, men jag är lite trött och så och känner mig mest tvungen att skriva här. :)

Eftersom jag nu har dator dygnet runt, och internet så ska jag försöka blogga varje dag..

-----------------------------------------------

Hur är det i skolan då?

Jo, skolan är intressant, måste ta död på alla misstankar om att lektionerna är på engelska.
Nejnejnej, så lätt ska vi inte ha det, lektionerna är helt på kinesiska, och det enda lärarna säger på kinesiska är om det är något konstigt ord, annars så går det på kinesiska..
Om jag förstår`?? nej inte alltid, men jag förstår sammanhanget. och ja. Det är lite segt i klassen än så länge, jag förstår vad vi hållet på med och kan det mesta, men jag tror det kommer bli ändring på det snart, Hoppas jag.

Går i skolan mellan kl 8.00 -12.00, varav 30 min totalt är rast.. Ja, klassrummet ser inte så hemskt ut.. det är iof en svart tavla.. Men vi har en bandspelare med kasettband, men den är ändå så moderna att vi alla kan ha hörlurar :D

jag har 3 olika lektioner,

1) Grammatik och glosor/tecken.  Det är den lektion som går bäst för mig, dels för att jag lärde mig så bra i Sverige och dels för att ja :) Den går bäst.
2) KouYu.. Muntlig kinesiska.. Den klassen går faktist också väldigt bra, det är inte svårt och har man bara övat på glosorna så kan man.
3) TingYu.. Det är den svåraste.. Lyssna och förstå. Vi sitter och kollar i boken, lyssnar på när de läser tecken och svarar på frågor. Jag har lite svårt att lyssna, därför är det den lektion jag har svårast för.. Men det funkar än så länge.

Funderar på att ta extralektioner i kinesiska, mer privat. ska bara hitta någon som kan lära mig bra :D

Vad vi gör om kvällarna??
Ja alltså, än så länge har vi aldrig haft några riktiga hemmakvällar :S Det är något hela tiden.
Vi sitter oftsa på Lush och äter, pluggar eller vid datorn, eller några utav deras aktiviteter.
Går ibland till Gula skylten för att där är det lungn miljö..

Vi har varit på Ikea Jia le fu (Carrefour) ehh, och allt möjligt. Åkt mycket taxi..

När vi går ut så går vi antingen till Propaganda som är en liten pubb med dansgolv på nedervåningen. Roligt ställe, billigt och mycket folk som oftast är väldigt trevliga. Man har hittat sina stammisvänner där.

Vic's, betydligt dyrare, konstigare, mer folk.. hög volym.. Trevligt ställe, men ändå lite svårt.

Det var ungefär på de ställen vi har varit. jajust det, sen är det våran lägenhet oxå, ett trevligt festställe, men nu har vi fått grannar så nu kanske vi inte kan ha lika roligt längre, men ändå, Ibalnd måste man få ha det :)


Nu ska jag bege mig härifrån, vet inte om någon orkar läsa så här långt, men jag hoppas det. Ska försöka skriva redan imorgon igen.

Jag har det bra, hoppas ni oxå har det.!!

//Linfei - Helena.

Kommentarer
Postat av: emelie

ha det bäst :D

2008-03-04 @ 07:23:36
URL: http://emelieisaksson.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0