Tunnelbana, Fredagskväll med filmtittande och hemlängtan.

Alltså, nej jag har inte så mycket hemlängtan. Idag slog det mig bara att jag varit borta i 9 veckor.. Dvs att jag varit borta i 2 månader, och om 3 veckor och 1 dag har jag varit borta hemifrån längre än jag någonsin varit förut.. Och jag menar, 12 veckor är ju ingenting, och det är det inte, för de här 9 veckorna har gått så fort att jag inte riktigt vet vad som har hänt med dem. Jag tycker att jag nyss drog mig upp ur sängen kl 6.45 för att gå till skolan en måndagmorgon, och så POFF så är det fredag igen. Kan någon förklara för mig varför veckorna försvinner?
Och som om det skulle bli bättre så går vi hela tiden mot det som jag fruktar mest just nu, Mid-term. Nu tänker ni att men hallå, hur kan det vara så svårt, du pluggar ju språket?
Ja jag gör ju det, men att lära in minst runt 850 tecken, betydelse, ihopbyggnader, meningsbyggnader 25 kapitel, otroligt många olika sätt att använda dessa tecken så skulle ni förstå varför jag är så otroligt nervös!

Och som om inte det räcker, det var bara i ett ämne! Sen har jag en massa glosor i de andra två ämnena också. Jag är inte så orolig över muntliga provet för man ska bara ha tur med ämnet man får, och det går alltid på något sätt att prata runt allting, bara man vågar, och jag är mer modig under lektionen än annars, så ja.
Men att lyssna och förstå? Jag säger bara Usch. Jag förstår, men de pratar så fort. :/

Okej i slutänden kom jag fram till att jag är otrolig över att jag inte kan tillräckligt många ord/tecken, och att hörförståelsen ska vara jättesvår.


Om vi ska prata om något annat än provet?
Träffade LiKe igår i närmare 4 timmar. Behövde inte betala något för han tyckte att vi umgicks med som vänner, och det var trevligt.. Vi pratade om allt möjligt, jag visade bilder på hur det ser ut hemma hos mig i Sverige. Pratade om hur folk ser på olika saker osv. Mycket trevligt.

Sen så ja.. Jag var och hämtade min kavaj + dendär saken idag. Vi tog tunnelbana. Med taxi skulle det kosta ca 40 kr enkel väg beroende på trafik, och med tunnelbana kostar det 2 kr enkel väg.. Ja vad väljer man? Problemet var när vi skulle åka hem runt 18 tiden, då alla andra även skulle åka tunnelbana, och tänk er att någon miljon får för sig att åka samtidigt, Nej jag överdriver inte. Mellan dörrarna alltså från höger till vänser, en yta på kanske, 3 gånger 3 m så kunde jag räkna till 30 kineser.. Som jag lyckades att se tydligt. Och vagnen måste iallafall vara 15-20 m lång (om inte mer) Så räkna själva ut hur mycket människor det var inne i vagnen.. Men det var bara att blunda och lotsas att man inte stod helt fast bland folk.

Där är en utav anledningarna till att jag inte kommer att vara kvar under Os, jag ser inget nöje med det, utan jag har lyckats (tack vare min kära vän) att troligen få ett bra sommarjobb hemma i Askersund. :) Så runt den 10 så drar jag tillbaka till Sverige, YEY..

Nu ska vi ha filmkväll och titta på skräckfilm. Ska bara ta det lugnt, för imorn ska jag plugga hela dagen och på kvällen ska vi till D22 och lyssna på musik. Det ska bli roligt.

Jag har faktist inget vettigt att skriva just nu, jag vet att jag hade något viktigt att säga men ni vet hur det är när minnet sviker.. Och JO! Det finns vissa dagar då jag verkligen tänker på Kinesiska och inte på svenska.. Försöker göra det så mycket som möjligt för att hålla igång teckensystemet osv i huvudet.

Måste verkligen gå nu.

Vi hörs snart. Puss på er alla!

Kommentarer
Postat av: Martina

Allt för att få hem dig ett tag :)Kramar!

2008-04-13 @ 18:57:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0