Begravning och fundering.

image3


Nu kanske ni undrar hur bilden passar ihop med dagens ord? Jo, de står på Himmelska fridens torg i Beijing. Framför Ordförande Maos grav, eller vad vi nu ska kalla byggnaden där han ska ligga, om det nu är hans riktiga kropp som ligger där.
    Jag tog bilden första dagen vi kom till Kina. Det var blandade känslor, lite småkallt men ändå rätt så varmt. Det var fullt med människor åt alla håll och allt var bara så otroligt. Tittade man åt ena hållet så kom det vakter som marscherade så strikt fram, och åt andra hållet så satt en liten pojke som inte hade ben, och var helt undernärd som tiggde pengar, men alla höll till någonstans runt flaggorna. Varför? Tjaa, många stod och tittade på dem? Eller helt enkelt för att alla passerade platsen. Av någon anledning kan jag inte låta bli att associera flaggor till frihet. Varför? Vinden flyger fri, tar tag i flaggorna och försöker bära dem med sig. Jag tycker inte att det borde vara så hemskt att visa upp flaggor, så länge man inte gör det i fel syfte! Jamenar, vi har flaggan för en orsak. Svenska flaggan kommer alltid att symbolisera Sverige, tänk bara i OS, den är våran och bara våran och det står för så mycket, man tänker inte på det i vardagen men om man skulle sätta sig och fundera på flaggan och dess bakgrund och vad den bettyd för b.la Sverige i alla år så skulle man komma fram till mer än bara en flagga? Även om folk tycker det är löjligt att man ska ha en flagga vinglandes och att det är patriotiskt, ja, kanske det är? Men vi har fortfarande rätten och friheten till att visa att vi är stålt över vår flagga.

Nu kom jag helt ifrån ämnet som jag tänkte skriva om.
En bekant gick bort i lördags morse. Han dog gammal och hans liv var helt enkelt slut nu. Men han fick ändå leva ett lyckligt liv med barn och barnbarn, och han var glad in i slutet.

Jag tycker det är jobbigt att tala om döden när man kommer på att man själv inte ska existera mer, men ändå berättar jag gärna hur jag vill ha det? Jamenar, det är ändå min begravning. Jag och mamma gick och pratade om det här om kvällen så jag sa att skulle jag hamna i resperator och jag är helt hjärndöd och jag skulle få ligga så i resten av mitt liv så är det lika bra att stänga av. Ja? Man kan vakna upp efter ett par år, men förstå vad man har missat? Inte för att jag vill att de ska stänga av efter 5 min, men låt mig inte ligga så, det är inte rättvist mot någon, minst mot mig.
     Min begravning ska öppna och sluta med temat ut Bröderna lejonhjärta, 2 psalmer, vilka exakt vet jag inte, för det finns så många som jag verkligen älskar och tycker är fina. The Rose ska spelas, och även några låtar till som jag inte vill nämna. Om något ska läsas så ska det vara ur astrid Lindgren tror jag. Bröderna Lejonhjärta. barnsligt? Nej, det symboliserar så mycket, en tro att man faktist kommer till en helt underbar värld efteråt.
Jag hoppar även att det efteråt kommer vara skratt och så, något roligt har jag väll gjort som man kan berätta?

Jag vet inte varför, men av någon anledning så tror jag och hoppas jag att jag dör före mina föräldrar, jag vet inte hur jag ska klara det den dagen, och nu börjar jag må dåligt för jag tänker på det, så nu ska jag sluta skriva här och gå och städa mitt rum. Det är nog lika bra.

I lördags var det 7 år sen min farfar gick bort. Jag saknar honom så otorligt mycket, och snart är det även ett år sen som farmor gick bort. Jag förstår inte. I Kina kunde jag få för mig helt plötsligt att hon levde, och sen kom man på, att nej, det gör hon inte. Det var så otroligt jobbigt.

Nepp det var allt ifrån mig idag, ska som sagt hitta på något roligt nu.

Kommentarer
Postat av: Cattis

jag är helt säker på att det INTE är Maos kropp som ligger där, jag tror att det är en vaxdocka, för varför skulle de ha hans kropp liggande framme sådär? När de lika gärna kan ha en vaxdocka som är lika övertygande och då kan de vara säkra på att Maos riktiga kropp är säker.

2007-08-23 @ 17:50:50
URL: http://www.cattis.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0